25 januari 2012

Tutt-fail

Alltså för den som inte vet kan jag berätta att när man ammar suger inte barnet i sig mjölk. Sugandet stimulerar istället en utdrivningsreflex som gör att mjölken kommer.

Denna utdrivningsreflex kan ibland te sig lätt hysterisk och gäller alltså båda brösten simultant, även om bara det ena täcks av en bebis.

"Vart tar mjölken från den andra patten vägen då?" Kanske nån undrar.
På det svarar jag bara; Överallt! Helt kort, Överallt!

Därför används med fördel absorberande ilägg, annars är man snabbt genomblöt.

Hittills har jag använt mig av engångsilägg. De absorberar superbra, men förutom att det känns lite som onödigt miljöslitage, blir de väldigt täta och loggar dessutom av sig på ett irriterande vis.

På tips från barnmorskor och annat löst folk, beställde jag hem svindyra ilägg med siden och ull. Skulle vara så himla bra.

Visst, luftiga, mjuka och väldigt sköna, men absorberar inte alls.
Var genomblöt på en kvart och sen var de blöta, kalla och luktade unk.

Min recension: Bortkastade pengar!

Beställde även lite tjockare ilägg i bomull med samma resultat. En timme har gått och jag är blöt genom två lager kläder + att ilägget är kallt.


Min recension: Bortkastade pengar!

Nån som har tips om bra engångs som inte luddar av sig?

1 kommentar:

  1. Mitt tips till dig är att köpa mjölkuppsamlare som du kan ha medans du ammar. Här kommer en länk till apotekets. http://www.apoteket.se/privatpersoner/levamedsmabarn/common/produktinformation.aspx?Varuid=236483
    Lycka till M

    SvaraRadera