07 februari 2013

Provokatör


 För ett tag sedan var vi på småbarnscafé på en waldorfskola i närheten. Det är supermysigt och vi får alltid supergott fika.

Häromsistens tror jag dock att jag kanske förekom aningen mer provocerande än vad som var menat.

Låt mig berätta.

Vi satt och ramsade och sjöng med alla barn. Gruppledaren undrar om det är Ok för alla att vi sjunger "I ett hus i skogens slut" varpå jag undrar om det finns regler för vad man får sjunga.

Det finns det. De berättar att hos dem skjuter jägaren exempelvis inte haren, utan fångar densamma.
Ett barn har visst blivit illa berört av att haren ska skjutas, och visst det köper jag.

Just som jag sitter och "skjuter" Elsa och gör pangljud, berättar de vidare hur det är självklart att man inte gör luftpistoler och att barnen naturligtvis inte får skjuta på varandra....

Jag stoppar snabbt undan fingerpistolerna. Nåväl, uppfostrad på ett annat sätt, men inte mer våldsam.

I bilen på väg hem, inser jag dessutom vilken T-shirt jag dessutom hade på mig...


Efter att ha brutit ihop i ett skrattanfall och nästan kört i diket, ber jag naturligtvis om ursäkt ifall någon tagit illa vid sig. Att jag gör pangpangljud och skjuter haren i sången, gör mig inte till någon våldsförespråkare. ;)




6 kommentarer:

  1. Det här är mitt favvoinlägg för månaden, tack!

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha my daughter ;-) Kramar Fadern

    SvaraRadera
  3. Hahaha - I löv you! Kram Sandy

    SvaraRadera
  4. Ha ha underbart! På dagis skjuter vi också lite hejvilt

    SvaraRadera
  5. Under den låten:) du har förresten mail sötnos

    SvaraRadera